گزیده ی تاریخ و ادبیات آذربایجانی - AZƏRBAYCAN TARİX VƏ ƏDƏBİYYATINDAN SEÇİLMİŞLƏR

آذربایجان تاریخ و ادبیاتیندان ، سئچیلمیشلر

دکتر احمد صداقتی: تکلم به زبان مادری به هویت‌یابی بهتر و محکم‌تر کودکان منجر می‌شود

+0 به ین
دکتر احمد صداقتی : تکلم به زبان مادری به هویت‌یابی بهتر و محکم‌تر کودکان منجر می‌شود

یک روانپزشک گفت: تکلم به زبان مادری به هویت یابی بهتر، محکم‌تر و عمیق‌تر کودکان و برخورد بهتر آنها با آسیب‌های اجتماعی احتمالی در سنین بالاتر منجر می‌شود.

دکتر احمد صداقتی روانپزشک در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت تکلم به زبان مادری در شکل‌گیری هویت افراد و به وجود آمدن احساس هویت خانوادگی در جوانان گفت: این در حالی است که فرهنگ کنونی حاکم بر جامعه سعی در تکلم فارسی با کودکان دارد.

این روانپزشک گفت: به زبان فارسی سخن گفتن با کودکان به بهانه پیشگیری از دچار مشکل شدن آنها در مدرسه یا اجتماع، جایگاه علمی ندارد و از ضعف هویتی والدین ناشی می‌شود.

دکتر صداقتی ادامه داد: سازمان ملل نیز به اهمیت زبان مادری پی برده است؛ به طوری که از سال 2000 ، روز 21 فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری اعلام و به کشورهای مختلف توصیه کرده است تا سیستم آموزشی خود را به گونه‌ای طراحی کنند که زبان مادری حفظ شود.

شاهد هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای حفظ زبان‌های مادری در کشورمان نیستیم

این روانپزشک ادامه داد: علی رغم توصیه سازمان ملل به داشتن برنامه‌هایی در جهت حفظ زبان مادری، شاهد هیچ برنامه‌ریزی خاصی در این خصوص در کشورمان نیستیم.

دکتر صداقتی در خصوص تلاش‌های دیگر کشورها در این جهت به مهد کودک‌های سوئد اشاره کرد و گفت: چنانچه در مهدکودکی، 10 کودک به زبان مادری صحبت کنند داشتن مربی که روی آن زبان کار کند در مهد کودک مذکور اجباری می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این که تنها 6 دهم درصد اتریشی‌ها به شاخه‌ای از زبان رومانی صحبت می‌کنند و اکثر اتریشی‌ها آلمانی زبان هستند اما این کشور قوانین آموزشی خود را طوری تغییر داده است که زبان مذکور حفظ شود.